2 Aralık 2024
Yazarlar

Esen ÖZMAN

BİYOGRAFİ

Yazar ve tiyatrocu Esen Özman, İstanbul’da doğdu. Notre Dame-de-Sion Fransız Kız Lisesini bitirdikten sonra Mimar Sinan Üniversitesi İstanbul Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü’nde eğitimini sürdürdü. 1983 yılında burayı bitirerek İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda göreve başladı. 1985 yılında Fransız hükûmetinin verdiği bursla meslekî kariyerini yapmak üzere Fransa’ya gitti.

Paris’te bulunduğu üç yıl süresince Sorbonne-Nouvelle Üniversitesi (Paris III) Tiyatro Bölümü’nde mastır tezini tamamladı. Yanı sıra Paris Devlet Konservatuarı’nda (Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique de Paris) yabancı profesyonel oyuncular için bir yıllığına açılan sınıfta staj yaptı. Paris Devlet Konservatuvarı’nın o zaman ki müdürü Jean-Pierre Miquel’in Odéon Tiyatrosu’nda yönettiği Albert Camus’nün Doğrular adlı oyununa asiste etti. Paris Devlet Konservatuarı’ndaki eğitmenlerinden Daniel Mesguich’in (Dönemin Gérard-Philipe Tiyatrosu Sanat Yönetmeni) önerisi üzerine Gérard-Philipe Tiyatrosu’nda bir yıl süreyle çalışmalara katıldı. O sıralar Paris’te çalışan yönetmen Andréas Voutsinas’ın Tiyatro Stüdyo’suna devam etti. 1987 yılında Paris’te Amphi-Théâtre Richelieu’de Jérôme Hankins’in rejisiyle G. Feydeau’nun Un Fil A La Patte (Ayakbağı) oyununda “Viviane” rolünü Fransızca olarak Fransız ekiple oynadı.

1988’de Türkiye’ye döndükten sonra Devlet Tiyatroları’nda ve kurumunun dışında oyunculuk ve reji çalışmalarını sürdürdü.  Laurent Lévy’nin yönettiği Ewa Pokas’ın Chaleur (Sıcaklık) adlı anlatısını

1991-93 yılları arasında üç sezon boyunca Türkçe ve Fransızca olarak İstanbul ve Ankara Fransız Kültür Merkezleri, Bilsak, Aksanat, Tarık Zafer Tunaya Kültür ve Sanat Merkezi’nde ve Paris’te MANDAPA Sanat Merkezi’nde tek kişilik oyun olarak oynadı.

Nedim Gürsel’in öykülerinden uyarlayarak yönettiği ve oynadığı İlk Kadın (La Première Femme) Fransızca olarak AKSANAT, Türkçe versiyonu ile 1994-95 sezonunda İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda sergilendi.

Bağlı olduğu kurumun dışında yaptığı rejilerden başka, Devlet Tiyatroları’nda şu çalışmalara imza atmıştır: Masal Bahçesi –Ali Taygun (1990-91-92) ve İlk Kadın-Nedim Gürsel’in öykülerinden oyunlaştırma (1995) İstanbul Devlet Tiyatrosu, Ateşli Sabır-Antonio Skarmeta (1998-99) Antalya Devlet Tiyatrosu, Ateşli Sabır (2000-2001) Diyarbakır Devlet Tiyatrosu, Olağanüstü Bir Gece-Jérôme Chodorov (2003-2004) Adana Devlet Tiyatrosu, Söz Veriyorum-Alexei Arbuzov (2005-2006) Erzurum Devlet Tiyatrosu, Akıl Defteri-Jean-Claude Carrière (2008-2009) Bursa Devlet Tiyatrosu, Quartett- Dört Köşe Dünya-György Spiro (2009-2010) Antalya Devlet Tiyatrosu, Yazılıkaya-Sevgi Sanlı (2009-2010) Bursa Devlet Tiyatrosu, Otel Plaza’da Bir Oda-Neil Simon (2012-2013) Erzurum Devlet Tiyatrosu, Kahraman Şey-Taner Çelik (2013-2014) Antalya Devlet Tiyatrosu

1989-91 yılları arasında Mimar Sinan Üniversitesi İstanbul Devlet Konservatuarı ve Marmara Üniversitesi’nde eğitmenlik yaptı.  2001 yılında kendi isteği ile Antalya Devlet Tiyatrosu’na tayin oldu. Burada 2001-2003 sezonlarında Kafesten Bir Kuş Uçtu-Guguk Kuşu adlı oyunda Hemşire Ratched rolü ile göreve başlayan sanatçı sonraki sezonlarda Notre Dame’ın Kamburu oyununda Gudule, Dario Fo’nun Kadın Oyunları’nda Psikolog, İşçi Kadın, Ulrike Meinhoff,  İbsen’in Yaban Ördeği oyununda Gina, 7 Kadın adlı müzikalde Michelle Bennett rollerini oynadı.

Oyunculuk ve reji çalışmalarının yanı sıra oyun çevirileri de yapmaktadır. Çevirisini yaptığı tiyatro oyunları: Dostoievski’nin Karısı-Edvard Radzinski, Haber Meleği-Alberto Moravia, Sıcaklık-Ewa Pokas, Yitik Ezgi-Giuseppe Berto,  Annem Denizi İlk Kez Ellisinde Gördü-Denise Chalem (Mitos-Boyut Yayınevi),  Boris Davidovich’in Mezarı-Danilo Kiş, Akıl Defteri-Jean-Claude Carrière (Mitos-Boyut Yayınevi), Leningrad Kuşatması(Sonsuz Öykü)-José-Sanchis Sinisterra (Mitos-Boyut Yayınevi), Masanın Altında-Roland Topor (Mitos-Boyut Yayınevi), Yarın Ola Hayr’ola-Denise Chalem (Mitos-Boyut Yayınevi), Giordano Bruno-Erhan Gökgücü (Türkçe’den Fransızca’ya), Sefiller-Victor Hugo (Remzi Yayınevi), Yapraklar -Andréas Flourakis (Yunanca aslından Türkçe’ye – Eurodram 2019), Bir Ülke Arıyorum, Medea’nın Başörtüsü-Andréas Flourakis (Yunanca aslından Türkçe’ye, Mitos Boyut Yayınevi 2020) Sanat dergileri ve gazetelerde tiyatro sanatı üzerine yazıları yayınlanmıştır.

Tiyatro sanatı, kişisel deneyim ve yaşanmışlığı üzerine

Mitos-Boyut Yayınevi tarafından hayata geçmiş iki kitabı bulunmaktadır: “Sahne Tozu”-2005, “Sahne Işığı”-2015.

Son kitabı “Menekşe Kız”ı Artshop yayınlamıştır, 2024.

Son olarak Moda Sahnesi’nde (Ekim 2020)Andréas Flourakis’in yazdığı “Yapraklar” adlı oyunu çevirip sahneledi.

Yoga Eğitimi: – Eğitmenlik Eğitimi – Sürekli Eğitim merkezi ve Yoga Federasyonu tarafından gerçekleştirilen “RYS-200 Yoga Eğitmeni Eğitimi Sertifika Programı”. İstanbul Gedik Üniversitesi onaylı.

– Yin Yoga Eğitmenlik Eğitimi – Yogatime tarafından Deniz Bağan eğitmenliğinde gerçekleştirilen “RYS-100 Yin Yoga ve Anatomi Modülü”.

*Eğitimini sürekli Yogatime’da sürdürürken izlediği atölyeler:

-Yoga başlangıç Kursu – Mehmet Ali Kara, Sevgen Bengi Kıran

-Tao’nun 5 Elementi ve Meridyenler – Sevil Sert

-Yoganın Temelleri – Bora Ercan

-Meditasyonun Temelleri – Sonay Tükeler

-Yoga Terapi’ye Bütünsel Yaklaşım – Sevgen Bengi Kıran

-Sosyolojik ve Siyasi Açıdan Yoganın Son İki Yüz Yılı – Bora Ercan

– Yoga Felsefesinde Metinler Arası Bir Okuma – Bora Ercan

– Yoga ve Meditasyon Mitolojisi – Bora Ercan

– Karşılaştırmalı Mitoloji: Eski Yunan, Roma, Hint – Bora Ercan

*Kendisinin kurduğu “Oyuncunun Yogası” adlı oluşumda çalışmalarını sürdürmektedir.

İletişim: 0090 532 452 50 47

[email protected]

[email protected]

Bağlantıyı kopyala