Ali Galip YENER
BİYOGRAFİ
Tıp Doktoru, Yazar ve Eleştirmen, Ali Galip Yener, İzmir’de doğdu. Tıp doktoru (patolog) olarak çalışmaktadır. Edebî eleştiri ve deneme yazıları 1998’den bu yana aralıksız olarak Hece ve Virgül ağırlıklı olmak üzere, Varlık, Ludingirra, Yom Sanat, Kum, Milliyet Sanat, Gösteri, Merdivenşiir, Yasakmeyve, Mor Taka, İtaki, Mühür ve Akatalpa gibi dergilerde yayımlanmıştır.
Ali Galip Yener deneme ve eleştiri kitaplarıyla adını duyurmuştur. Erol’a göre Ali Galip Yener, şiir üzerine yazdığı düz yazılarıyla şiirin nabzını her daim kontrol eden bir yazardır (Erol 2019). Sancılı Yaratı (2004) adlı ilk kitabı modernist şiir üzerine denemeleri içermektedir. Edebiyata eleştirel bir bakış geliştirmeye çalışan Eleştirinin Eşiğinde Edebiyat (2006), yirmi dört denemeden oluşmaktadır. Kitapta günümüzün edebiyat pratiği ve bu pratiği yargılayan eleştirel gayretlerin çözümlemeye çalışan kuramsal yaklaşımlar, kapitalist sistem ile edebiyat ilişkisi, 1980’lerin kültürel iklimi ve yerini sağlamlaştırarak sürdüren baskısı denemelerin temel izleğini oluşturmaktadır. Eleştirinin Eşiğinde Edebiyat okuyucuya, her türden eleştirel çabanın varlığını nitelikli edebî ürünlere borçlu olduğunu hatırlatmaktadır. Deneme türünü eleştirel bir bakışla ele alan Eleştiri Çağında Deneme (2008), on dokuz denemeden oluşur. Kitapta deneme türünün sınırlarını tartışmanın yanı sıra denemeci portrelerine de yer verilmiştir. Theodor Adorno’dan Edward Said’e, Cemil Meriç’ten Nurdan Gürbilek’e farklı dünya görüşünden kişilerle kuşaktan felsefeci ve denemecilerin edebiyata yaklaşım biçimleri titiz bir yeniden okumayla gözden geçirilmiştir. Ali Galip Yener, Şairin Sabrı (2014)’nda yer alan denemelerde her biri bir kavram ya da mesele bağlamında olmak üzere Türk Şiirinin önemli, bir kısmı klasikleşmiş adlarının yapıtları, bazen bir şiirden, bazen bir kitaptan yola çıkarak çözümler. Mehmet Âkif Ersoy’dan Süreyya Berfe’ye 16 şair tek bir şiirden ya da yapıttan yola çıkılsa da mutlaka ‘’bütün eserleri’’ bağlamında irdeler ve Türk şiiri içindeki yeri belirlenmeye çalışır. Gelenek, muhafazakarlık, mitoloji, ironi, ‘’sol melankoli’’, kır-kent ikilemi, acı, intihar, küçük burjuvazi, yalnızlık, metafizik eğilim vb. parametreler çerçevesinde şiir/şair eleştirisi örnekleri sunar. Yazar Huzursuz Dünyada Şiir (2014)’de, insanın kutsallık fikrini kaybetmesine sebep olan, iç sesin, tinselliğin, İlahi Aşk’ın gücünün fark edilmesini her geçen gün daha da zorlaştıran Batılı kapitalist hayat tarzının eleştirisi bağlamında şiir tecrübesine yaklaşmaktadır. Şiir tecrübesinin, iç sesi içeren tinsellik ve dış sesi içeren toplumsallık diyalektiğinde ele alınmasını önermektedir. Türkiye Yazarlar Sendikası üyesidir.